مدلسازی در پژوهش و تحقیقات علمی

در این مقاله فن و فود چه می آموزیم….

چرا مدلسازی در پژوهش مهم است؟

انواع مهم مدلسازی معمول در پژوهش‌ها کدامند؟!!

بر چه اساسی باید تصمیم گیری کنیم برای انتخاب نوع مدل در پژوهش؟

چگونه میتوان این روش‌های مدلسازی را به صورت کاربردی یاد گرفت؟

چرا مدلسازی……

مدلسازی و استفاده از تکنیک های شبیه سازی در بین رشته های مختلف علمی جایگاهی قابل توجه دارد. بخصوص در حوزه هایی که عوامل تاثیر گذار متعدند و نیاز به ساختارهایی برای تجمیع تمام عوامل هست، این نیاز بیشتر به چشم می آید. استفاده از تکنیک های مختلف مدلسازی در تحقیقات علمی و آکادمیک این شانس را به محقق میدهد که به شکلی رسا و گویا با روشی قابل درک تر مسئله مورد پژوهش خود را بیان نماید. این رسایی و گویایی هم به تسهیل فذایند ارائه یافته های محقق کمک می کند و هم پذیرش و انتشار آن پژوهش را در بین نشریات معتبر علمی محتملتر می کند بنابراین یادگیری و استفاده از این روشهای نوین و پرکاربرد میتواند پژوهش های شما را از سطح معمولی به حرفه ای راتقا دهد.

در واقع مدلسازی ابزاری است برای ارائه بهتر و مفهوم‌‍تر نتایج پژوهش!

اما این ابزارها یا تکنیک ها چه انواعی دارند؟

واژه مدل را یک اصطلاح کلی می توان دانست که برای طیف وسیعی از روشها استفاده میشود. این روش ها ممکن است از نظر اساس پایه ای و یا کارکردهایی که دارند با هم تفاوت های اساسی داشته باشند و هر یک برای رشته ای یا نوع خاصی ازپژوهش مناسب باشند.

به عنوان مثال از شبکه های عصبی مصنوعی میتوان نام برد که یک سیستم هوشمند اقتباس شده از مغز و سیستم عصبی انسان است و از آن به عنوان یک روش مدلسازی یاد میشود و در کنار آن روش سطح پاسخ را داریم که روشی بر مبنای ریاضی است و جهت ایجاد یک رابطه چند متغیره بین متغیرهای مستقل و وابسته به کار می رود و باز هم از آن به عنوان یک روش مدلسازی نام برده میشود.

بنابراین به طور کلی میتوان گفت مدلسازی در پژوهش و تحقیقات به تکنیک هایی اشاره دارد که بین متغیرهای مستقل و وابسته یک ارتباط مشخص ایجاد میکنند و قابل راستی آزمایی هم هستند.

نکته مهم در حوزه پژوهش این است که در خلال این روند معمولا نمودارها و جداولی نیز در اختیار پژوهشگر قرار میگیرد که تفسیر کنش های رخ داده در حین فرایند را نیز ممکن میکند و در غالب اوقات می توان از آنالیزهای آماری سنتی صرفنظر کرد.

نوع دیگری از مدلسازی بر فرایند انطباق داده های آزمایشگاهی به دست آمده توسط پژوهشگر با مدل های شناخته شده قبلی اطلاق میگردد. در این سیستم های مدلسازی که تحت عنوان مدلسازی ریاضی می توان از آنها نام برد با کمک نرم افزارهای مربوطه میزان همخوانی روندهایی که در آزمایشگاه به آنها دست پیدا کرده اید را با معادلات ریاضی مرتبط اصطلاحا فیت می کنید و ضریب همبستگی و خطا را تعیین می شود.

مدلسازی در پژوهش

چه مدلی برای چه پژوهشی مناسب هست؟؟

توانایی در تشخیص مدل مناسب با نوع تحقیقی که در حال انجام آن هستید و یا انجام داده اید و داده های آن را قصد دارید مدل کنید و یا تازه در حال طرح آزمایشات و استارت آن هستید نیازمند آشنایی با ماهیت و شیوه اجرای هر یک از این روشهای مدلسازی است. نوع متغیرها (کمی یا کیفی بودن)، حجم داده ها از نظر تعداد آزمایشات و اهدافی که در پژوهش آن ها را دنبال می کنیم از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در انتخاب مدل مناسب هستند. خیلی از اوقات میتوان با ترکیب این روشهای مدلسازی یا با در کنار هم قرار دادن آنها و ایجاد حالت مقایسه بار علمی مقاله را بسیار افزایش داد. در این باره مفصل و با جزئیات کامل صحبت خواهیم کرد؛ پس صفحات دیگر سایت را ببینید و یا منتظر مقالات آتی ما در این زمینه باشید….

×
×

سبد خرید

خطا: فرم تماس پیدا نشد.