تحصیل تا اقامت دائم با

تخصص صنایع غذایی در کانادا

چرا صنایع غذایی در کانادا؟

کانادا یکی از مهمترین کشورها در حوزه صنایع غذایی و از اصلی‌ترین تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی است. با توجه به رونق قابل توجه بخش کشاورزی در این کشور، صنایع غذایی و تبدیلی نیز بسیار مورد توجه دولتمردان کانادا بوده و از طریق برنامه‌های مختلف دانشگاهی، مهاجرتی، همکاری‌های بین‌المللی و … در پی رونق بخشیدن به این صنعت و درآمدزایی بیشتر از آن بوده‌اند. به همین دلایل کشور کانادا یکی از مقاصد اصلی بسیاری از مهندسین و متخصصان صنعت غذا از سراسر جهان به شمار می‌آید.

در این مقاله تلاش شده است به گرایش‌ها و شرایط کاری این رشته در کانادا پرداخته شود و روش­های اخذ اقامت کاری و تحصیلی آن بررسی گردد.

مهاجرت به کانادا با تخصص صنایع غذایی

با توجه به مهاجر پذیری عالی کشور کانادا و استفاده حداکثری آنها از افراد متخصص خارجی، سامانه‎‌ها و برنامه‌های دقیق و منظمی برای ارزیابی افراد متقاضی اقامت و یا تحصیل در این کشور طراحی شده است. برنامه اکسپرس انتری را می‌توان رایج ترین روش برای دریافت اقامت دائم کانادا دانست که در سال ۲۰۱۵ توسط دولت فدرال کانادا راه اندازی شده و با سیستمی مشخص به ارزیابی و تعیین تکلیف درخواست افراد می‌پردازد.

اکسپرس انتری در واقع یک سامانه آنلاین است که برای مدیریت درخواست های مهاجرت به کانادا ایجاد شده است.

برای متخصصین صنایع غذایی نیز در این سیستم جایگاه‌های قابل توجه‌ای در نظر گرفته شده است؛

عناوین اصلی شغلی رشته مهندسی صنایع غذایی در سیستم طبقه بندی مشاغل کانادا که از طریق سامانه اسپرس انتری قابل اقدام می‌باشد، عبارتند از:

–ناظر فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی

–کنترل کننده فرایند و اپراتورهای دستگاه پردازش مواد غذایی و اشامیدنی

–آزمایش کنندگان، درجه بندی و فراوری مواد غذایی و نوشیدنی

مهاجرت صنایع غذایی به کانادا

در این سیستم متقاضیان در اولین مرحله که تحت عنوان اظهار تمایل یا Expression of Interest معروف است، پروفایلی در سامانه اکسپرس انتری، ایجاد می‌کنند. سپس پروفایل داوطلبان مهاجرت طبق یک سیستم امتیازدهی که سیستم امتیازدهی CRS نامیده می شود، در مقایسه با یکدیگر رده بندی می‌شوند. داوطلبانی که در بالاترین رتبه ها قرار می گیرند، نامزد دریافت دعوت نامه تقاضا (ITA) برای اقامت دائم می شوند. آنهایی که این دعوت نامه  را دریافت کرده اند، باید سریعاً تقاضانامه کامل و هزینه های این روند را در مهلتی شصت روزه پرداخت کنند.

بنابراین می‌توان گفت تقاضای اقامت دائم از طریق برنامه اکسپرس انتری، شامل دو مرحله کلی است:

مرحله اول: ایجاد پروفایل در سامانه اکسپرس انتری

مرحله دوم: دریافت دعوت نامه برای اقامت دائم (ITA)

شاخص‌های ارزیابی متقاضیان و رده‌بندی آنها (سیستم امتیازدهیCRS)

همانگونه که ذکر شد تمام متقاضیان در سامانه اکسپرس انتری، در مقایسه با یکدیگر، با استفاده از سیستم امتیازدهی CRS و بر مبنای معیارها ذیل رتبه بندی می شوند:

سن

تجربه کاری

مدرک تحصیلی

سطح زبان انگلیسی

سطح زبان فرانسوی

مهارت زبانی و تحصیلات همسر یا شریک زندگی متقاضی

در دست داشتن پیشنهاد شغلی

دارا بودن دعوت نامه استانی

با استفاده از این عوامل، از حداکثر ۱۲۰۰ امتیاز موجود، امتیازی به داوطلب تعلق خواهد گرفت. در بازه های زمانی مشخص، داوطلبانی که بالاترین امتیازات را دارند، دعوت نامه خود را برای اخذ اقامت دائم (ITA) دریافت خواهند کرد. اگر تا ۱۲ ماه دعوت‌نامه برای فرد صادر نشود، در صورتی که همچنان معیارهای لازم برای برنامه مهاجرت خود را داشته باشد؛ باید یک پروفایل جدید در سامانه اکسپرس انتری بسازد.

در ویدوئوی آموزشی ذیل شما می‌توانید با وبسایت و روش دست‌یابی به عناوین شغلی رشته صنایع غذایی در کانادا همراه با اطلاعات کامل از زیرشاخه‌ها، وظائف و تجربیات و مدارک لازم آشنا شوید  و همچنین طریقه‌ی ثبت درخواست را ببینید.

اما چند نکته مهم

نکته یک: اگر قصد گرفتن اقامت و ویزای کار در کانادا برای رشته صنایع غذایی را دارید باید رزومه خودتان را برای یکی از این زمینه‌های علمی بهینه کنید. معمولا ترکیبی از چهار فیلد بازخورد منفی ایجاد می‍کند.

نکته دوم: مبحث کنترل کیفیت بیشترین تناسب را با رشته صنایع غذایی موجود در ایران دارد و از قضا بیشترین تقاضا در کانادا هم برای این گرایش است.

نکته سوم: افرادی به محض ورود به بازار کار کانادا در رشته صنایع غذایی می‌توانند فعالیت خود را به عنوان مهندس تازه کار آغاز کنند. در صورتی که فرد مایل باشد در سمت های مدیرتی مشغول شود باید برای گرفتن مجوز مهندسی حرفه ای در این رشته اقدام کند. برای گرفتن مجوز مهندس حرفه ای معمولا از طریق یکی از سازمان‌های نظام مهندسی منطقه ای اقدام می‌شود.

نکته چهارم: داشتن گواهینامه‌های HACCP، GMP، BRC و GLP در این گونه موارد بسیار مفید و کاربردی تر از داشتن مجوز مهندسی حرفه‌ای می‌باشد.

نکته پنجم: متقاضیان برنامه نبروی کار متخصص، برای حائز شرایط بودن ، ملزم به داشتن هیچ ارتباط و پیوندی با کشور کانادا نیستند.

الزامات حداقلی از لحاظ تجربه کاری، مهارت زبانی و تحصیلات، می توانند در خارج از کانادا تکمیل شوند، و از این لحاظ این برنامه، گزینه ای عالی برای کسانی است که خارج از کانادا زندگی می کنند.

نکته ششم: برنامه فدرال نیروی کار متخصص، بالاترین درصد از پذیرش سیستم اکسپرس انتری را دریافت می کنند، و بیش از نیمی از

تمام دعوت نامه های صادره در سال ۲۰۱۸ به این گروه تعلق داشته است.

×
×

سبد خرید

خطا: فرم تماس پیدا نشد.